Marco FABBRI
Insegnamento di METODOLOGIA DELLA RICERCA SPERIMENTALE
Corso di laurea in SCIENZE E TECNICHE PSICOLOGICHE
SSD: M-PSI/01
CFU: 8,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 56,00
Periodo di Erogazione: Secondo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | Le lezioni si svolgeranno in lingua Italiana |
Contenuti | Presentare le diverse fasi presenti in una ricerca in campo psicologico, partendo dalla formulazione di una ipotesi di ricerca, passando per gli aspetti legati all’etica della ricerca, fino a presentare diversi tipi di ricerca (sperimentale, quasi-sperimentale, correlazionale, osservazionale, inchiesta). Vengono anche presentati i tipi di validità e le relative minacce, così come le strategie di controllo in una ricerca. |
Testi di riferimento | Libro di testo del corso: |
Obiettivi formativi | Al termine del corso lo studente deve conoscere e avere capacità di comprendere le principali metodologie di indagine delle scienze psicologiche. L’insegnamento si prefigge di fornire le conoscenze e le competenze di base per eseguire ricerche in ambito psicologico. Tale conoscenze e capacità di comprensione possono essere applicate sia per ideare e sostenere argomentazioni che per risolvere problemi nelle scienze psicologiche, oltre che utilizzare libri di testo avanzati e leggere articoli scientifici e dibattiti nazionali e internazionali. |
Prerequisiti | Psicologia Generale e Psicometria |
Metodologie didattiche | 56 ore (8cfu) di lezioni frontali (ciascuna lezione di 3 ore; 19 lezioni) con la possibilità di attività individuali o a gruppi durante la lezione. Ogni modifica di orario, giorno e luogo verranno comunicate tempestivamente agli studenti tramite la app vanvitelli (https://www.unicampania.it/index.php/2011-03-28-06-44-19/app-sunmobile). |
Metodi di valutazione | Esame: scritto (in trentesimi) composto da 31 domande (estratte dal manuale di riferimento) a scelta multipla (1 risposta corretta su 4 opzioni) da rispondere in 45 minuti (in modalità in presenza o in modalità a distanza). Durante la prova scritta non è consentito l’uso e la consultazione di testi o materiali didattici, di strumenti o materiale informatico (PC, Smart phone, Tablet, calcolatrici, ecc.). Il voto finale è la somma di tutte le risposte corrette fornite alla prova scritta a tutte le 31 domande. |
Altre informazioni | Per presentare i vari aspetti teorici vengono presentati e discussi, come esempi, articoli scientifici; allo stesso modo vengono eseguite delle attività in aula da svolgere in piccoli gruppi relativi alla lettura analitica di articoli scientifici e alla progettazione di uno studio sperimentale. |
Programma del corso | Metodologia della Ricerca Sperimentale (Codice esame A421265) |
English
Teaching language | The lessons will take place in Italian |
Contents | The aim of the course is a clear understanding of how experimental psychologists think and how they do their work, using a variety of methods in their attempts to understand psychological phenomena. Even if the course’s main focus is on the psychological methods (experimental, quasi-experimental, correlational, observational, and survey), the research ethics are discussed considering that a researcher must always be aware of the ethical dimension of research. Also, different types of validity and relative threats are shown, as well as several types of control strategies used in the research. |
Textbook and course materials | References for Erasmus/foreign students (if students encounter difficulties in retrieving books, the teacher can provide them with copies of books): |
Course objectives | At the end of the course the student must know and have the ability to understand the main methods of investigation of the psychological sciences. The course aims to provide the basic knowledge and skills to perform research in the psychological field. This knowledge and understanding can be applied both to conceive and support arguments and to solve problems in the psychological sciences, as well as to use advanced textbooks and to read scientific articles and national and international debates. |
Prerequisites | General Psychology and Psychometrics |
Teaching methods | 56 hours (8cfu) of lectures (each 3 hours lesson, 19 lessons) with the possibility of individual or group activities during the lesson. Every change of time, day and place will be communicated promptly to the students. |
Evaluation methods | Exam for Erasmus/foreign students: the exam is entirely in oral mode for foreign students (in the professor’s office). In this case, 5 questions are proposed for which the relevance of the answer is assessed, the quality of the organization of the speech and the exposure, the use of the specialized lexicon and the ability to create critical links between the various teaching topics . The oral test in this case aims to ascertain the ability to describe the main methods of investigation in psychology, to ascertain the ability to understand psychological methodologies both to devise and support arguments and to solve problems in the psychological field and to ascertain the learning of knowledge on the main survey methodologies to be used in different psychological fields. The test is evaluated in thirtieths and the test is considered to have been passed with a minimum grade of 18/30. If it is requested, the oral exam can take place in English. |
Other information | To present the various theoretical aspects, scientific articles are presented and discussed as examples; in the same way, classroom activities are performed in small groups related to the analytical reading of scientific articles and to the design of an experimental study. |
Course Syllabus | For Erasmus/Foreign Students, the exam program and information are reported as follows: |