mail unicampaniaunicampania webcerca

    Giuseppe RITELLA

    Insegnamento di TPV 7

    Corso di laurea magistrale in PSICOLOGIA APPLICATA

    SSD: NN

    CFU: 2,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 16,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    Italiano

    Contenuti

    Saranno trattati alcuni dei principi metodologici fondamentali sviluppati nell’ambito della ricerca qualitativa in psicologia, con particolare attenzione all’analisi di dati testuali. Saranno approfondite convenzioni per la trascrizione e procedure per l’analisi di dati testuali di diverso tipo. Attività pratiche in piccolo gruppo, supervisionate dal docente, permetteranno agli studenti di sviluppare abilità operative (know-how) per l’implementazione di metodologie qualitative di analisi testuali.

    Testi di riferimento

    Slide fornite durante il corso ed articoli scientifici condivisi dal docente.

    Testi consigliati per approfondimenti:
    Howitt, D. (2019). Introduction to qualitative research methods in psychology. Pearson.
    Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage publications.
    Handford, M., & Gee, J. P. (Eds.). (2023). The Routledge handbook of discourse analysis. (2nd ed.) Routledge.
    Saldana, J. (2021). The Coding Manual for Qualitative Researchers. SAGE.

    Obiettivi formativi

    Al termine dell’attività lo studente avrà sviluppato competenze di base per l’analisi qualitativa dei testi, mostrando di saper applicare procedure e principi metodologici basilari, anche attraverso l’uso di software appropriati. Le competenze apprese consentiranno agli studenti di collaborare ad attività di ricerca e/o di intervento professionale che coinvolgono l’interpretazione e la categorizzazione di dati testuali ottenuti attraverso interviste, focus group discussions, questionari a risposta aperta, o altre fonti. Le competenze apprese potranno essere utilizzate nei seguenti contesti:
    Attività di ricerca qualitativa (ad esempio, tesi di laurea),
    Attività di monitoraggio/valutazione di interventi psico-educativi (es. analisi di interviste/questionari di monitoraggio a risposta aperta somministrate ai destinatari dell’intervento),
    Analisi dei bisogni formativi (es. analisi di interviste somministrate ai diversi stakeholder in fase di progettazione di interventi),
    Altri contesti/attività professionali che richiedono l’analisi qualitativa di dati testuali.

    Prerequisiti

    Nessuno

    Metodologie didattiche

    Il laboratorio di 2 crediti è composto da 4 incontri da 4 ore ciascuno con la presenza del docente, a cui si aggiungono 34 ore di attività gestite in modo autonomo dagli studenti. Gli incontri con il docente sono volti sia a fornire alcune conoscenze necessarie per lo svolgimento dell'attività laboratoriale che ad avviare e monitorare l’andamento delle attività pratiche, le quali saranno completate in modo autonomo dagli studenti.

    Metodi di valutazione

    La valutazione si baserà su un report individuale redatto secondo le indicazioni del docente e su una presentazione di gruppo svolta durante l’ultimo incontro. L'idoneità viene acquisita con la valutazione sufficiente dell'elaborato individuale e della presentazione di gruppo. I criteri di valutazione saranno i seguenti:
    Coerenza tra le scelte metodologiche compiute dal gruppo ed i principi metodologici tratti dalla letteratura,
    Correttezza dell’applicazione delle procedure per l’interpretazione dei testi,
    Qualità dell’esposizione durante la presentazione di gruppo (uso del linguaggio appropriato, chiarezza dell’esposizione),
    Pertinenza delle riflessioni ed osservazioni metodologiche riportate dallo studente nel report individuale.

    Altre informazioni



    Programma del corso

    Come indicato nella sezione contenuti, saranno trattati alcuni dei principi metodologici fondamentali sviluppati nell’ambito della ricerca qualitativa in psicologia, con particolare attenzione all’analisi di dati testuali. Saranno approfondite convenzioni per la trascrizione e procedure per l’analisi di dati testuali di diverso tipo. Attività pratiche in piccolo gruppo, supervisionate dal docente, permetteranno agli studenti di sviluppare abilità operative (know-how) per l’implementazione di metodologie qualitative di analisi testuali. Il programma prevede l’utilizzo delle slide fornite dal docente a supporto delle attività pratiche. Gli studenti saranno invitati ad approfondire lo studio dei temi trattati attraverso l’utilizzo di articoli scientifici e dei testi consigliati per approfondimenti.

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    Some of the fundamental methodological principles developed in the field of qualitative psychological research will be addressed, with particular attention to the analysis of textual data. Conventions for transcription and procedures for the analysis of textual data of different types will be discussed. Practical activities in small groups, supervised by the teacher, will allow students to develop know-how for the implementation of qualitative methodologies of textual analysis.

    Textbook and course materials

    Slides provided during the course and scientific articles shared by the teacher.

    Recommended texts for further readings:
    Howitt, D. (2019). Introduction to qualitative research methods in psychology. Pearson.
    Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage publications.
    Handford, M., & Gee, J. P. (Eds.). (2023). The Routledge handbook of discourse analysis. (2nd ed.) Routledge.
    Saldana, J. (2021). The Coding Manual for Qualitative Researchers. SAGE.


    Course objectives

    At the end of the activity the student will have developed basic skills for the qualitative analysis of texts, showing to be able to apply basic procedures and methodological principles, also through the use of appropriate software. The skills learned will allow students to collaborate in research and/or professional intervention activities involving the interpretation and categorization of textual data obtained through interviews, focus group discussions, open-ended questionnaires, or other sources. The skills learned can be used in the following contexts:
    Qualitative research activities (e.g. thesis),
    Monitoring / evaluation of psycho-educational interventions (e.g. analysis of open-ended interviews / questionnaires administered to the recipients of the intervention),
    Analysis of training needs (e.g. analysis of interviews administered to the various stakeholders during the planning phase of interventions),
    Other contexts/professional activities that require qualitative analysis of textual data.

    Prerequisites

    None

    Teaching methods

    The internship of 2 credits consists of 4 meetings of 4 hours each with the presence of the teacher, and additional 34 hours of independent activities. The meetings with the teacher are aimed both at providing some knowledge necessary for carrying out the practical activities and at starting and monitoring the progress of the practical activities, which will be completed independently by the students.

    Evaluation methods

    The evaluation will be based on an individual report drawn up according to the teacher's indications and on a group presentation carried out during the last meeting. Suitability is acquired with the sufficient evaluation of the individual paper and the group presentation. The evaluation criteria will be as follows:
    Consistency between the methodological choices made by the group and the methodological principles discussed in the literature,
    Correct application of procedures for interpreting texts,
    Quality of exposure during group presentation (use of appropriate language, clarity of exposure),
    Relevance of the methodological reflections and observations reported by the student in the individual report.

    Other information



    Course Syllabus

    As indicated in the contents section, some of the fundamental methodological principles developed in the field of qualitative research in psychology will be discussed, with particular attention to the analysis of textual data. Conventions for transcription and procedures for the analysis of textual data of different types will be addressed. Practical activities in small groups, supervised by the teacher, will allow students to develop operational skills (know-how) for the implementation of qualitative methodologies of textual analysis. The program includes the use of slides provided by the teacher to support practical activities. Students will be invited to deepen the study of the topics covered through the use of scientific articles and recommended texts for further study.


    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype